תוצאות מבחני TIMSS – הצלחה !

תוצאות מבחן ה-TIMSS האחרון (מבחני מתמטיקה ומדעים) מצביעות שממוצע הציונים של תלמידי ישראל במתמטיקה ומדעים גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית. במתמטיקה, ישראל מקום ראשון מבין המדינות המערביות, ומקום שביעי בעולם. במקביל, הפערים היחסיים בין החזקים לחלשים גם הם מהגבוהים ביותר. המצטיינים הצליחו “לחפות” על החלשים ולתרום לממוצע הגבוה. העובדה שיש לנו תלמידים מצטיינים אינה חדשה. אנו יודעים זאת הרבה שנים שלישראל יש מצטיינים אפילו יותר מיכולתה להעסיקם במשרות נאותות ולכן חלק מהמצטיינים המשתלם בחו”ל, נשאר בחו”ל.

מנגד, התוצאות לגבי הציון הממוצע שהתפרסמו שונות לחלוטין מההרגשה הכללית שלנו לגבי מערכת החינוך שלנו. התוצאות הפתיעו בקפיצה הגדולה לפסגה, ובהשוואה למבחני PISA נתנו לציבור הרגשה שאנו בחרנו לעצמנו את המדגם, בצורה סלקטיבית ולא נאותה יחסית למדגמים במדינות האחרות. אולם מתוך המידע שפורסם על המדגם נראה שזו הרגשה מוטעית שנובעת בעיקרה מחוסר ידע בתורת המדגמים ובסטטיסטיקה בכלל. על פי הפרסום, המדגם של התלמידים בישראל עומד בצורה נאותה בקריטריונים שנקבעו והתוצאות כנראה מייצגות את המציאות.

המאורע החריג בישראל שאינו קיים בשום מדינה מפותחת אחרת הוא שכ- 15% מהתלמידים נופו (לא השתתפו) מהמבחן כיוון שהם לומדים בחינוך החרדי שמונע מהם ללמוד “לימודי ליבה” ברמה המקובלת בעולם המודרני. כיוון שהתלמידים החרדים מנועים מללמוד “לימודי ליבה” נכון מדעית עשו במשרד החינוך שהוציאו אותם לחלוטין מהמדגם. יש לראות בקבוצת החרדים אוכלוסייה נפרדת לחלוטין לצורך השוואות בינלאומיות.

לגבי כל השאר התלמידים, שהם האוכלוסייה הרלוונטית לצורך המבחנים, בישראל נבחנו 86% (כולל מהגרים לא חוקיים, וכו), כלומר “נופו” רק 14%. שיעור זה הוא מבין הנמוכים בעולם. באנגליה למשל “נופו” מעל 30% ובארה”ב מעל 25% כך שאין לישראל במה להתבייש מדרך הניפוי!

מבחינת המצוינות (תלמידים עם ציונים גבוהים במתמטיקה ומדעים), נראה שישראל היא עדיין מהמדינות המובילות בעולם המערבי ולכן נראה שאנו לא צפויים להתדרדר מבחינת המצאות, פיתוחים ואפילו פרסי נובל במדעים יחסית למצב היום (ראו בסוף המאמר). ואולם התוצאות מראות גם את הפערים הגדולים מאוד בין התלמידים בישראל, מצב הדורש תיקון מידי (ראה להלן). אי השוויון הבולט בציוני המתמטיקה אינו מפליא כיוון שגם הפערים בחלוקת ההכנסות במשק גבוהים ביותר (מדד ג’יני לאי השוויון הוא 39%, מהגבוהים ביותר במדינות המפותחות) ויש קשר הדוק בין אי השוויון בהכנסה לאי השוויון בהשכלה ובציונים.

מה שאנו חייבים לעשות מיד, עוד לפני צמצום אי השוויון בחלוקת ההכנסות (תהליך שהוא ארוך וקשה) זה להביא את הידע וההשכלה גם לתושבי הפריפריה ולצמצם את הפערים. שם אנו יכולים להגיע להישגים עצומים. הפוטנציאל של ילדי הפריפריה אינו נופל מהפוטנציאל של ילדי רמת השרון או רעננה. מה שאנו חייבים לעשות זה לתת לתלמידי הפריפריה את אותם “תשומות” שמקבלים ילדי רעננה ורמת השרון ואז נקבל את אותה תוצאה. בפריפריה אותם “תשומות” צריכות להינתן על ידי  המסגרת החינוכית שתכלול: יום לימודים ארוך, שעורי עזר, שיעורי העשרה וחוגים למיניהם. בדרך זו ניתן לכל ילדי ישראל את אותם הסיכויים. להערכתי באמת נוכל להגיע למקום הראשון בעולם. ניתן כלכלית להראות שתוספת עלות החינוך לילדי הפריפריה (במשך 15 שנים) תהיה נמוכה משמעותית מתוספת “התפוקה” (במונחי ערך נוכחי) של אותם ילדי הפריפריה, לאורך תקופת השתכרותם (45 שנה), ולכן גם מההיבט הכלכלי הצר, זו השקעה טובה למשק.

תישאר לנו משימה אחת בלתי גמורה לשכנע את החרדים שלימודי הליבה הם לטובתם ולא פוגעים בעקרונות הדת היהודית. ידיעותיו של הרמב״ם במדעים וברפואה (“לימודי הליבה”) שהיו בדורו, הם הרבה  מעבר “ללימודי הליבה” שדורש כיום משרד החינוך מהתלמידים.

ונקודה חשובה לסיום. בכתות  יב’ לומדים היום כ-100,000 תלמידים (מהם 20,000 ערבים). מתוך תלמידים אלו רק כ-50% זכאים לתעודת בגרות, וזו עבודה המצביעה על בעייתיות גדולה מאוד. מנגד, העובדה שכ-10% נבחנים בבגרות ברמת 5 יחידות במתמטיקה ו-7.6% בפיסיקה, מהווה  להערכתי הישג גדול שאין לזלזל בכך. נזכור שגם לרמת 4 יחידות במתמטיקה נדרשת רמת ידע גבוהה מאוד, בוודאי לרוב המכריע של האוכלוסייה שלעולם לא תעסוק במדעים, ואפילו רמת 3 יחידות במתמטיקה הינה רמה סביר לאלו שאינם עוסקים במדעים מדויקים.   לפיכך, בתחום המצוינות יש כנראה לישראל את כל התלמידים שהיא יכולה לקלוט ואף מעבר לכך. כ-25% מכלל מסיימי התואר הראשון הם בוגרים במדעים מדויקים וזאת כאשר לכ-30% מהאוכלוסייה עד גיל 65, יש השכלה אקדמית (בין הגבוהים בעולם).

בישראל, כ-6% מהמועסקים  עובדים “במשלח יד” של  הי-טק ( עוד כ-5% עובדים בהיי-טק בעבודות שיווק, הנהלת חשבונות, פקידות, טכנאות וכו’). וזהו שיעור הכפול בהשוואה למדינות המפותחות כגון גרמניה, צרפת ואנגליה. כלומר מלאי תלמידי ה- 5 יחידות במתמטיקה מספיק לכל עובדי ההיי-טק, הרופאים, המהנדסים, אנשי מדעי המחשב, הכלכלנים, הסטטיסטיקאים והחוקרים במדעים המדויקים בכל המוסדות של ישראל. לצערנו, כיום יש כנראה עודפים גדולים של מצוינים שאינם יכולים להשיג משרות נאותות בישראל, ולכן חלק גדול מהם נשארים מחוסר ברירה בחו”ל (בעיקר בארה”ב). האבסורד הוא שישראל “מייצאת” חלק משמעותי מהמצטיינים שהיא מייצרת כי אין לה יכולת להעסיקם.

לפיכך, גם בתחום מבחני המתמטיקה והמדעים של התלמידים מתברר שמחריפה תופעת הדואליות בכלכלה והחברה בישראל : שתי כלכלות מקבילות, האחת מפותחת מאוד והאחרת דומה לזו של  “העולם השלישי”, החיות בינתיים, זו לצד זו.  זה לא מצב של “שווי משקל” יציב לאורך זמן ומחאות אלימות עלולות לפרוץ. לכן אפילו מההיבט האגואיסטי הזה כדאי להסיט מקורות לתלמידים החלשים כדי להקטין פערים ולמנוע מצבים לא נעימים בעתיד. כמובן שכאשר ברור הוא שההשקעה כדאית ויש את המקורות הכספיים זו איוולת שלא לעשות זאת.

לקביעת פגישה אישית השאר פרטים ונציג יצור איתך קשר:
שם מלא:
טלפון:
דוא"ל:


הסקירות באתר זה נערכות על ידי מודלים כלכליים ומודלים שוקי הון. הסקירות מיועדות למטרות אינפורמציה בלבד ואין באמור בהן משום המלצה לרכישה ו/ או מכירה של נייר ערך כלשהו, או תחליף לייעוץ אישי, הדרוש לצורך ניהול ניירות ערך. הסקירות עוסקות בתחזיות, אשר במהותן אינן ודאיות. בפועל, יכולות להתרחש סטיות משמעותיות מהתחזיות, עקב גורמים רבים. לפיכך, נדרשת מיומנות מקצועית לשימוש בתחזיות, אשר אינה נחלת הכלל, ואין לעשות שימוש בתחזיות אלו ללא ייעוץ מקצועי מתאים. המידע המוצג באתר זה הינו חלקי ולא מעודכן באופן שוטף ועלולים לחול בו טעויות. מודלים כלכליים בע\”מ ומודלים שוקי הון בע\”מ אינן נושאות באחריות כלשהי לגבי החומרים הכתובים באתר. מודלים שוקי הון בע\”מ הינה חברה לניהול השקעות בניירות ערך עבור לקוחות פרטיים וגופים מוסדיים. למודלים שוקי הון בע\”מ חברה בת (בבעלות מלאה), מודלים קרנות נאמנות, המנהלת קרנות נאמנות. מודלים שוקי הון עשויה להעדיף במסגרת שירותי ניהול ההשקעות ו/או שיווק ההשקעות הניתנים על ידה את קרנות מודלים קרנות נאמנות. מודלים שוקי הון ומודלים קרנות נאמנות מחזיקות, קונות, ומוכרות, מניות, אג\”ח ומט\”ח לסוגיהן השונים הן בשוק מקומי והן בשווקי חו\”ל.