מתי נכון להחליף את המכונית? – מעריב 9/6/2011

מתי העיתוי הנכון מבחינה כלכלית להחליף את המכונית? האם לאחר שנה, 3 שנים, 4 שנים או אולי 10 שנים?

שניים מחבריי החליטו לאחרונה להחליף את המכונית. האחד מחזיק במכונית בת 13 שנה והשני מחזיק במכונית בת 3 שנים. 13 שנה או 3 שנים? מתי העיתוי הנכון מבחינה כלכלית להחליף את המכונית? האם לאחר שנה, 3 שנים, 4 שנים או אולי 10 שנים?

בואו נתייחס תחילה לנושא ירידת הערך. טעות נפוצה היא שירידת ערך המכונית אינה נחשבת בפועל כהוצאה. נכון שבאופן שוטף זו אינה הוצאה הכרוכה במזומנים, עם זאת, משמעותה מתבררת במרוכז בזמן הקנייה של מכונית חדשה, כהפרש שבין מחיר המכונית הישנה לבין מחיר המכונית החדשה.

ב-3 השנים הראשונות מאבדת המכונית 10%-15% מערכה לשנה בממוצע. כך לדוגמה, מכונית שנקנתה ב-130 אלף שקל תהיה שווה כ-82 אלף שקל בקירוב לאחר 3 שנים.
ירידת הערך ב-3 השנים הראשונות בדוגמה זו הינה כ-16 אלף שקל לשנה. לאחר 3 שנים ממשיך הערך לרדת ב-10%-15% לשנה, אולם ממחיר שוק נמוך יותר – נניח כ-10,000 שקל לשנה.

על פי הדוגמה, אחזקה של מכונית בת 6-4 שנים חסכונית יותר במרכיב של ירידת הערך בששת אלפים שקל לשנה בהשוואה להחזקה במכונית חדשה. לא ניתן להתעלם מסכומים של עשרות אלפי שקלים בירידת הערך לצורך קבלת ההחלטה.

מרכיב עלות נוסף, נסתר מהעין, הוא “הריבית האלטרנטיבית”. אם נניח היינו משקיעים את 130 אלף השקלים שבדוגמה לעיל בשוק ההון, בתוכנית חיסכון או בפיקדון בבנק, היינו מקבלים תשואה או ריבית עבור ההשקעה. בבחירה לקנות מכונית ולא להשקיע אנחנו מוותרים למעשה על תוספת הכנסה זו. ירידת הערך (“הפחת”) פלוס הריבית האלטרנטיבית – נקראים מחיר ההון.

על פי מחירון חברת חשב, אחזקה של מכונית הדומה לזו שבדוגמה לעיל במחירי הדלק הנוכחיים עולה לבעליה ב-3 השנים הראשונות כ-48 אלף שקל לשנה (בהנחה שהקילומטרז?
השנתי הוא כ-15 אלף) מחיר ההון מהווה כ-55% מעלות זו; הדלק מהווה כ-20% והיתרה הינה הוצאות כמו רישיון שנתי, ביטוח חובה ומקיף, תיקונים, חלפים, צמיגים וכדומה.

לעומת מכונית חדשה, מכונית שמתיישנת מחייבת הוצאות אחזקה אחרות ההולכות ועולות. לכן, מבחינה כלכלית, כלל

האצבע להחלפת מכונית הינו כאשר הוצאות האחזקה (מכונית חדשה אין כמעט הוצאות אחזקה בשנותיה הראשונות) שוות לחיסכון בירידת הערך בין מכונית חדשה לישנה.
לרוב, בקילומטארז’ ממוצע זה לא קורה אחרי 3 שנים, אולם זה כן קורה לפני שגילה של המכונית מגיע ל-13 שנה .

עד כאן החשבונות. עם זאת, בראייה כלכלית מכונית חדשה ומכונית משומשת הן מוצר דומה, אך לא שווה. מכונית חדשה נותנת יותר אמינות ופינוק ועולה יותר לכל קילומטר; מכונית משומשת עושה כמעט את אותה עבודה אך היא פחות אמינה ופחות מפנקת. בתמורה העלות לקילומטר נמוכה יותר.

אז איזו מכונית כדאי לכם להחזיק? בעל אמצעים לא יסתפק בדרך כלל במכונית חדשה שמחירה עשוי להסתכם גם במאות אלפי שקלים. אחרים מאידך יעמידו את ההתרגשות, ההנאה והפינוק שבקניית מכונית חדשה מול ויתור, למשל, על חופשה מפנקת (כל שנה).

הסקירות באתר זה נערכות על ידי מודלים כלכליים. הסקירות מיועדות למטרות אינפורמציה בלבד ואין באמור בהן משום המלצה לרכישה ו/ או מכירה של נייר ערך כלשהו, או תחליף לייעוץ אישי, הדרוש לצורך ניהול ניירות ערך. הסקירות עוסקות בתחזיות, אשר במהותן אינן ודאיות. בפועל, יכולות להתרחש סטיות משמעותיות מהתחזיות, עקב גורמים רבים. לפיכך, נדרשת מיומנות מקצועית לשימוש בתחזיות, אשר אינה נחלת הכלל, ואין לעשות שימוש בתחזיות אלו ללא ייעוץ מקצועי מתאים. המידע המוצג באתר זה הינו חלקי ולא מעודכן באופן שוטף ועלולות לחול בו טעויות. מודלים כלכליים בע”מ אינה נושאת באחריות כלשהי לגבי החומרים הכתובים באתר.

גודל פונט